In this course we study human-like artificial agents, that is autonomous intelligent agents situated in virtual environments similar to natural world that act like humans. In particular, we study modelling of high-level behaviour of humans by means of various cognitive, connectionsts and enactive techniques.
OBSOLETE
ZDE
Utery 10:30, S9
TODO
Stránky ke cvičením 2014/15
a) Student v rámci kurzu vytvoří alespoň 2 minuty dlouhé video v programu Storyfactory pro tvorbu machinim s 3D virtuálními agenty (loňské práce: zde a vybrat "Práce vysokoškoláku z UISK FF UK"). Video musí obsahovat legální hudbu. Nebo pokud bude chtít, může místo machinimy programovat s Matfyzáky umělou inteligenci bota.
b) Ústní zkouška z látky o reaktivním plánování (konečné automaty, if-then pravidla), navigaci agentů a BDI architektury.
c) Účast na experimentu.
Ucast na experimentu je povinna.
Experiment bude cca na 3 hodiny (nekdy se to protahne az na 4 hodiny). Experiment probehne nejspise koncem brezna a v dubnu.
Pro prihlasovani se pouziva system orsee laboratore Labels.
Je treba, abyste se nejprve REGISTROVALI. Při registraci zaškrtněte MFF 2016 LS. Az narazite na checkbox "Experimenty v laboratoři", tak ho také zaškrtněte. Pote budete dostavat pozvanky na vypsane terminy.
Souhrnna prednaska o experimentu (proc jsme ho delali, jak to dopadlo, jak to souvisi s Umelymi bytostmi ap.) probehne na konci letniho semestru, dostanete o ni vedet mailem (nejspis probehne primo v nejake hodine U. B.).
ZAKLADNI PRAVIDLA PRO UCAST NA EXPERIMENTU JSOU:
a) prijdu vyspaly/a, a ne po nocni jizde
b) prijdu, kdyz nejsem ve stresu (nepisu hned potom pisemku, neutikam na vlak apod.)
c) o tom, co se delo na experimentu, nikomu nic nerikam (zadne spoilery)
d) zapisuji se na termin pouze tehdy, kdyz vim aspon na 90 %, ze prijdu
e) pokud onemocnim, odhlasim se, abych neblokoval/a misto nekomu jinemu (pocet mist na termin je omezen)
f) v ramci experimentu budete hrat RPG hru a psat rukou (vyplnovat dotazniky apod.): nemuzete-li psat/hrat, domluvte se prosim s prednasejicim
Slides on emotions (2007, in Czech)
Seznam podobných přednášek na MFF a v okolí.
Stránky ke cvičením
Speciální web ke cvičením obsahující slajdy, výtahy jednotlivých cvičení a domácí úkoly.
Pátek 5.3. od 10.40 v SW1: rychlokurz Javy
Paralelky:
Pátky 6x každý týden od 12.3. v SW1
Středy 6x každý týden od 17.3. v SW1
Z 1.4.2011:
Stáhněte si Netlogo a pusťte si Models Librabry/Biology/Wolf-Sheep Predation.
V modelu tráva-ovce (tj. iniciální počet vlků je 0) zjistěte přesněji hodnotu parametru regrowth grass, při které dochází k bifurkaci.
Proč je obtížné zjistit tento parametr přesně?
V modelu tráva–ovce–vlci zjistěte, co se děje, když zvýšíme frekvenci dělení vlků. Vysvětlete.
Z 8.4.2011:
Stáhněte si simulaci hnízdění ptáků supertajným způsobem. Součástí souboru je i zadání.
Soubory: "ptaciSimul100318.zip", "EtologieUmByt.pdf".
K této přednášce běží pokročilý seminář. Je určen pro ty, kteří řeší bakalářku z oblasti umělých bytostí nebo se vážněji zajímají o toto téma a už absolvovali základní přednášku Umělé bytosti. V případě zájmu kontaktujte přednášejícího.
Zkoušky a termíny - pouze ti, co "opakují" z předchozích let a už získali zápočet.
Hromadná zkouška 21.5.2010 již proběhla. Pokud jste ji nesložili nebo jste se nemohli dostavit, tak na stránkách cvičení najdete informace jak postupovat. Ti kteří zkoušku složili by už měli mít její výsledek zapsaný v SISu. Kdo chce zápis i do indexu, musí odchytnout Cyrila Broma: to může být poněkud obtížné, doporučujeme proto se stavit nejlépe v tuto dobu v S312:
Po 7.6 13.50
Ut 15.6 15.50
St 16.6 16.00
Po 21.6. 13.50
Po 28.6. 13.50 (A to je před létem nejspíš vše!)
Po 12.7. 13.50 (asi v labu)
Po 19.7. 13.50 (mozna)
AI Game Programming Wisdom I-IV
Champandard: AI Game Development
Franklin: Artificial Mind
Life-Like Characters: Tools, Affective Functions, and Applications
Netlogo
Papers etc.
Virtual creatures
List of related conferences
If you want to have the slides on the course in ppt, just write me an email at brom -at- ksvi dot mff dot cuni dot cz.
You may want to look at Pogamut 2 toolkit, and the papers detailing the curriculum of the lecture: 3D immersion in virtual agents education, and Curricula of the Course on Modelling Behaviour of Human and Animal-like Agents.
Kateřina Dufková: Srovnání přístupů k vytváření autonomních agentů: "Creatures" a "Evolving Virtual Creatures"
Jiří Lukavský: Afordance, její možnosti a způsoby implementace
Martin Doerfler: Srovnání přístupů k virtuálnímu storytellingu podle zvoleného žánru a výchozích myšlenek
Marek Kukačka: Modely emocí pro autonomní agenty a umělé bytosti
Lukáš Bajer: Hierarchical- and Partial-Refinement Pathfinding
Lukáš Zemčák: Evolúcia herných agentov v reálnom čase
V roce 2009/10 byly inovace tohoto kurzu finančně podpořeny projektem CZ.2.17/3.1.00/ 31162 financovaným Evropským sociálním fondem a rozpočtem hlavního města Praha. V letech 2010/11, 2011/12 a 2012/13 byly další inovace byly podpořeny projektem CZ.2.17/3.1.00/33274.
Evropský sociální fond
Praha a EU: Investujeme do vaší budoucnosti
Table of contents
- Státnice z adaptivních agentů a evolučních algoritmů
- Rozvrh 2015/16
- Cvičení MFF UK 2015/16
- Atestace FF UK 2015/16
- Experiment MFF i FF UK 2015/16
- Slides on the lecture - 2010/11 a 2011/12 a 2012/13 a 2013/14 a 2014/15
- Cvičení MFF UK 2011/12
- Cvičení 2010/11
- Domácí úkol 2010/11
- Seminář z umělých bytostí
- Automatické pozvánky
- Zkoušky 2009/2010
- Usefull resources
- For teachers
- Hezké eseje
- Acknowledgement
Státnice z adaptivních agentů a evolučních algoritmů
OBSOLETE
ZDE
Rozvrh 2015/16
Utery 10:30, S9
Cvičení MFF UK 2015/16
TODO
Stránky ke cvičením 2014/15
Atestace FF UK 2015/16
a) Student v rámci kurzu vytvoří alespoň 2 minuty dlouhé video v programu Storyfactory pro tvorbu machinim s 3D virtuálními agenty (loňské práce: zde a vybrat "Práce vysokoškoláku z UISK FF UK"). Video musí obsahovat legální hudbu. Nebo pokud bude chtít, může místo machinimy programovat s Matfyzáky umělou inteligenci bota.
b) Ústní zkouška z látky o reaktivním plánování (konečné automaty, if-then pravidla), navigaci agentů a BDI architektury.
c) Účast na experimentu.
Experiment MFF i FF UK 2015/16
Ucast na experimentu je povinna.
Experiment bude cca na 3 hodiny (nekdy se to protahne az na 4 hodiny). Experiment probehne nejspise koncem brezna a v dubnu.
Pro prihlasovani se pouziva system orsee laboratore Labels.
Je treba, abyste se nejprve REGISTROVALI. Při registraci zaškrtněte MFF 2016 LS. Az narazite na checkbox "Experimenty v laboratoři", tak ho také zaškrtněte. Pote budete dostavat pozvanky na vypsane terminy.
Souhrnna prednaska o experimentu (proc jsme ho delali, jak to dopadlo, jak to souvisi s Umelymi bytostmi ap.) probehne na konci letniho semestru, dostanete o ni vedet mailem (nejspis probehne primo v nejake hodine U. B.).
ZAKLADNI PRAVIDLA PRO UCAST NA EXPERIMENTU JSOU:
a) prijdu vyspaly/a, a ne po nocni jizde
b) prijdu, kdyz nejsem ve stresu (nepisu hned potom pisemku, neutikam na vlak apod.)
c) o tom, co se delo na experimentu, nikomu nic nerikam (zadne spoilery)
d) zapisuji se na termin pouze tehdy, kdyz vim aspon na 90 %, ze prijdu
e) pokud onemocnim, odhlasim se, abych neblokoval/a misto nekomu jinemu (pocet mist na termin je omezen)
f) v ramci experimentu budete hrat RPG hru a psat rukou (vyplnovat dotazniky apod.): nemuzete-li psat/hrat, domluvte se prosim s prednasejicim
Slides on the lecture - 2010/11 a 2011/12 a 2012/13 a 2013/14 a 2014/15
- Introduction (in Czech)
- Reactive planning, If-then rules, Finite state machines, POSH (updated 130227)
- Pathfinding (in Czech)
- Steering (updated spring 2012)
- Creatures, neural networks, evolutionary algorithms
- Tyrrell (free-flow hierarchy)
- Computational ethology (in Czech)
- Fuzzy approach, emotions (Champandard)
- Belief Desire Intention
- Representation - logic, RETE, affordances, deictic representation
- Agents vs. Animats, Wooldridge, FIPA, speech acts
- Soar intro
- Storytelling intro
- Spatial memory & psychological experiments (updated 130425)
Slides on emotions (2007, in Czech)
Seznam podobných přednášek na MFF a v okolí.
Cvičení MFF UK 2011/12
Stránky ke cvičením
Cvičení 2010/11
Speciální web ke cvičením obsahující slajdy, výtahy jednotlivých cvičení a domácí úkoly.
Pátek 5.3. od 10.40 v SW1: rychlokurz Javy
Paralelky:
Pátky 6x každý týden od 12.3. v SW1
Středy 6x každý týden od 17.3. v SW1
Domácí úkol 2010/11
Z 1.4.2011:
Stáhněte si Netlogo a pusťte si Models Librabry/Biology/Wolf-Sheep Predation.
V modelu tráva-ovce (tj. iniciální počet vlků je 0) zjistěte přesněji hodnotu parametru regrowth grass, při které dochází k bifurkaci.
Proč je obtížné zjistit tento parametr přesně?
V modelu tráva–ovce–vlci zjistěte, co se děje, když zvýšíme frekvenci dělení vlků. Vysvětlete.
Z 8.4.2011:
Stáhněte si simulaci hnízdění ptáků supertajným způsobem. Součástí souboru je i zadání.
Soubory: "ptaciSimul100318.zip", "EtologieUmByt.pdf".
Seminář z umělých bytostí
K této přednášce běží pokročilý seminář. Je určen pro ty, kteří řeší bakalářku z oblasti umělých bytostí nebo se vážněji zajímají o toto téma a už absolvovali základní přednášku Umělé bytosti. V případě zájmu kontaktujte přednášejícího.
Automatické pozvánky
Pokud chcete dostávat automatické pozvánky na zajímavé akce týkající se umělých bytostí, přihlašte se do mail-listu local events. Zde se můžete se také přihlásit k odběru callů na konference nebo nabídek studentských stáží a studia (vesměs v zahraničí).Zkoušky 2009/2010
Zkoušky a termíny - pouze ti, co "opakují" z předchozích let a už získali zápočet.
Hromadná zkouška 21.5.2010 již proběhla. Pokud jste ji nesložili nebo jste se nemohli dostavit, tak na stránkách cvičení najdete informace jak postupovat. Ti kteří zkoušku složili by už měli mít její výsledek zapsaný v SISu. Kdo chce zápis i do indexu, musí odchytnout Cyrila Broma: to může být poněkud obtížné, doporučujeme proto se stavit nejlépe v tuto dobu v S312:
Po 7.6 13.50
Ut 15.6 15.50
St 16.6 16.00
Po 21.6. 13.50
Po 28.6. 13.50 (A to je před létem nejspíš vše!)
Po 12.7. 13.50 (asi v labu)
Po 19.7. 13.50 (mozna)
Usefull resources
Introductionary articles
- White paper on action selection
- How to build a monkey?
- Agents in computer games
- Introduction to Life-Like Characters
- Intelligent autonomous agents
- Expressive agents
- Moje disertace (zejm. kap. 1, 3, 4, 7)
- IRIS State-of-the-art review
Books
AI Game Programming Wisdom I-IV
Champandard: AI Game Development
Franklin: Artificial Mind
Life-Like Characters: Tools, Affective Functions, and Applications
Other
Netlogo
Papers etc.
Virtual creatures
List of related conferences
For teachers
If you want to have the slides on the course in ppt, just write me an email at brom -at- ksvi dot mff dot cuni dot cz.
You may want to look at Pogamut 2 toolkit, and the papers detailing the curriculum of the lecture: 3D immersion in virtual agents education, and Curricula of the Course on Modelling Behaviour of Human and Animal-like Agents.
Hezké eseje
Kateřina Dufková: Srovnání přístupů k vytváření autonomních agentů: "Creatures" a "Evolving Virtual Creatures"
Jiří Lukavský: Afordance, její možnosti a způsoby implementace
Martin Doerfler: Srovnání přístupů k virtuálnímu storytellingu podle zvoleného žánru a výchozích myšlenek
Marek Kukačka: Modely emocí pro autonomní agenty a umělé bytosti
Lukáš Bajer: Hierarchical- and Partial-Refinement Pathfinding
Lukáš Zemčák: Evolúcia herných agentov v reálnom čase
Acknowledgement
V roce 2009/10 byly inovace tohoto kurzu finančně podpořeny projektem CZ.2.17/3.1.00/ 31162 financovaným Evropským sociálním fondem a rozpočtem hlavního města Praha. V letech 2010/11, 2011/12 a 2012/13 byly další inovace byly podpořeny projektem CZ.2.17/3.1.00/33274.
Evropský sociální fond
Praha a EU: Investujeme do vaší budoucnosti